oikean ja väärän opettaminen lapselle

Täällä voit kirjoittaa kaikista varttuneiden elämään liittyvistä asioista.

Valvoja: Webmaster

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » Su Touko 21, 2006 16:03

vanhemmille on puhuttu moneen otteeseen vuoden aikana, ja se ei tuota tulosta, vastaus on vaan:voi voi, eihän sille mitään voi, höh...ja olisittepa nähneet kun kakara vaan parku äiteen kintussa, ja äitee vaan silitteli että voi voi, pyytäisit nyt anteeksi....heh seisottiin pitkä tovi siivä vieressä odottamassa ja emäntä ei lastaan saanut anteeksi pyytämään.Mutta sanonpa vaan etteipä ollut emännällä kunnolla edes yritystä.Tiukempi pitää olla.Ja taas pääsi kiusaaja kuin koira veräjästä.Toinen lapsi vaan sanoi, että heillä ei koskaan pyydetä anteeksi...elikkäs miten sitä voi vaatia jos aikuiselta moinen taito puuttuu itseltään .Ja me saadaan haukut niskaan, ja me ollaan tyhmiä kun puututaan lasten asioihin, pitäs vaan antaa lasten kuulemma itse hoitaa asiat....mahtavia murrosikäisiä ja aikuisia niistä on tulossa...huhhuh. Elävät kuin pellossa.
Se tässä niin jurppiikin,kun ne meidän ´keskustelu´tuokiot ei tuota yhtään tulosta, lapset ei siellä pyydä anteeksi, koska aikuinen ei ota vastuuta, että näin varmasti tapahtuu.Monesti nämä vanhemmat ovat sisällä, hehvaikalie tekemäsä katrastaan vielä suuremmaksi :wink: .Minä ainakin seuran lapsiani ikkunasta pihalle,jos en juuri sillä hetkellä heidän kanssaan ulos pääse ja yleensä ollaankin ulkona kokosakki.
Ja minäkään en voi kokojan olla ulkona lastani puolustamassa, ja näinhän se on, että tekevät kaiken kiusan selkämme takana...mutta olempa ollut itse paikalla kun lastani on tönitty ja lyöty.Ja vanhemmat ei usko kun sanotaan, vaan kyselevät epäuskoisena lapseltaan,että oletko tehnyt kuten väitetään jne....ote ja kuri lapsiin puuttuu täysin.Ja kun sitten vielä muilta kuulee samoja juttuja juuri samoista perheen lapsista tuolla ulkonaliikkuessa kun tuttuja jututtaa, niin olenvarma,että nyt vika on muissa kuin minussa tai lapsessamme.
Ei niille kai sitten mitään voi, kuin pitää lapsi mahdollisimman kaukana kyseisestä sakista ja toivoa, että saisivat sen verran :-? rahaa kasaan,että muuttaisivat pois.

Vieras

Re: oikean ja väärän opettaminen lapselle

ViestiKirjoittaja Vieras » Ma Kesä 26, 2006 9:21

Vierailija kirjoitti:Jos lastani kiusataan, haukutaan, lyödään ja potkitaan ja syrjitään ja kiusaajien vanhemmat eivät välitä, niin opetanko huonoon kohteluun alistuvan lapseni puolustautumaan samoin?
On moraalisesti väärin opettaa lasta antamaan samalla mitalla takaisin,mielestäni on väärin lyödä toista, mutta meneekö nykymaailma siihen suuntaan,että lapseni pärjäisi kylmässä maailmassa minun on annettava lupa lapselleni motata takaisin ja kahta kovempaa, jottei häntä alisteta ja poljeta maanrakoon ja hänestä tule arkaa ja alistuvaa, huonolla itsetunnolla varistettua aikuista.
Käännänkö tästä lähtien selkäni kun lapseni mottaa myös?

Pistä lapses judoon niin oppii pitämään huolta itsestään ja saa hieman itsevarmuutta lisää. On paljon vanhempia, jotka eivät välitä lapsistaan mitään. Se on hieman hankala juttu silloin. Itse olen koulun kautta hoitanut asiaa, mutta sekään ei auttanut. Mutta judoon liittyminen toi muutoksen asiaan. Nyt lapsella on asiat aivan ok ja myös minulla hyvä mieli.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » Ma Kesä 26, 2006 10:38

nii..eihän ne meiän lapset vaan naapurin penikat............ :lol:

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » Pe Elo 18, 2006 20:58

Hei hulinaa ja muorin päätä seinään!
Ettekös tiedä, että syy on aina kiusatussa - mitäs on tollainen.

Niin ainakin tuntuu olevan Honganpalon ja Saloisten kouluissa. Omaa lastani kiusattiin ensin 6 vuotta ala-asteella ja nyt sama homma näyttää jatkuvan yläasteellakin - samojen "kavereiden" toimesta.

Kun ei auttanut keskustelut aiemminkaan, niin tuskinpa nytkään. Opettajat kun ei mielellään ojenna ns. tärkeiden ihmisten lapsia.

Joten kiusattu saa mennä itseensä - mitäs olet tuollainen, tuon näköinen, puhut noin, osaat hyvin jotakin, et osaa hyvin jotakin... jne. Kiusaamisen aiheita kyllä aina löytyy.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » Pe Elo 18, 2006 21:18

Vierailija kirjoitti:vanhemmille on puhuttu moneen otteeseen vuoden aikana, ja se ei tuota tulosta, vastaus on vaan:voi voi, eihän sille mitään voi, höh...ja olisittepa nähneet kun kakara vaan parku äiteen kintussa, ja äitee vaan silitteli että voi voi, pyytäisit nyt anteeksi....heh seisottiin pitkä tovi siivä vieressä odottamassa ja emäntä ei lastaan saanut anteeksi pyytämään.Mutta sanonpa vaan etteipä ollut emännällä kunnolla edes yritystä.Tiukempi pitää olla.Ja taas pääsi kiusaaja kuin koira veräjästä.Toinen lapsi vaan sanoi, että heillä ei koskaan pyydetä anteeksi...elikkäs miten sitä voi vaatia jos aikuiselta moinen taito puuttuu itseltään .Ja me saadaan haukut niskaan, ja me ollaan tyhmiä kun puututaan lasten asioihin, pitäs vaan antaa lasten kuulemma itse hoitaa asiat....mahtavia murrosikäisiä ja aikuisia niistä on tulossa...huhhuh. Elävät kuin pellossa.
Se tässä niin jurppiikin,kun ne meidän ´keskustelu´tuokiot ei tuota yhtään tulosta, lapset ei siellä pyydä anteeksi, koska aikuinen ei ota vastuuta, että näin varmasti tapahtuu.Monesti nämä vanhemmat ovat sisällä, hehvaikalie tekemäsä katrastaan vielä suuremmaksi :wink: .Minä ainakin seuran lapsiani ikkunasta pihalle,jos en juuri sillä hetkellä heidän kanssaan ulos pääse ja yleensä ollaankin ulkona kokosakki.
Ja minäkään en voi kokojan olla ulkona lastani puolustamassa, ja näinhän se on, että tekevät kaiken kiusan selkämme takana...mutta olempa ollut itse paikalla kun lastani on tönitty ja lyöty.Ja vanhemmat ei usko kun sanotaan, vaan kyselevät epäuskoisena lapseltaan,että oletko tehnyt kuten väitetään jne....ote ja kuri lapsiin puuttuu täysin.Ja kun sitten vielä muilta kuulee samoja juttuja juuri samoista perheen lapsista tuolla ulkonaliikkuessa kun tuttuja jututtaa, niin olenvarma,että nyt vika on muissa kuin minussa tai lapsessamme.
Ei niille kai sitten mitään voi, kuin pitää lapsi mahdollisimman kaukana kyseisestä sakista ja toivoa, että saisivat sen verran :-? rahaa kasaan,että muuttaisivat pois.

---Mitähän sinunkin lapsista tulee, kun sinä ole tuollainen tolkuton höpöttäjä?

Äityli

ViestiKirjoittaja Äityli » Pe Elo 18, 2006 22:37

Niin, Tuntuu olevan ongelmaa kerrakseen. Ja mitä enemmän ongelmaasi syventyy, sen syvemmälle se vie. Yritin miettiä viisaita neuvoja tilanteeseesi, mutta tilannetta, sinua, lapsia, naapureita, asuinpaikkaasi, luonnettasi tuntematta ei voi muutamalla lauseella sitä yrittää. Monasti ongelmat ovat suurempia kuin ovatkaan. Yritäppä tätä: vaihda lapsesi leikkipaikka tai ota lapset yhteen kasaan ja juttele, missä mättää tai keksi leikkejä, pelejä lapsille ja leiki heidän kanssaan, ole hassu, juttele/seurustele lasten vanhempien kanssa, ota positiivinen elämän asenne: selvittelemällä asiat paranee. Mutta jos et mihinkään näihin kykene; niin härää sarvista. Kun tapahtuu, toimi. Eli lapsi korvasta kotia ja puhutteluun. Siinä sitten selvitätte. :wink:
Mutta siinä on se vaara- kun en tapausta tunne-jpnkin asteinen syyte.
Ehkä on parasta elää omaa elämää ja laajentaa reviiriä. :wink:

Palaa sivulle “Varttuneiden voorumi”